donderdag 2 december 2010

Ouderlijk bezoek

Mijn ouders en broertje komen op bezoek! Super leuk om hen te laten zien waar ik woon en hoe leuk de stad is! De eerste avond is mijn moeder al helemaal verliefd op Istanbul, omdat ze warm verwelkomd wordt door een restauranteigenaar waar we gaan eten. Ik ken hem, omdat hij een keer eerder vertelde dat zijn gezin ook in Nederland woont. ’s Weekends is hij altijd bij hen in Nederland, en doordeweeks helpt hij zijn vader hier in het restaurant. Sommigen hebben een maand- of jaarabonnement bij de NS, hij heeft een jaarabonnement bij de KLM.
Uiteraard bezoeken we de must sees van Istanbul, we bewonderen het uitzicht (het is ontzettend mistig!!) over de stad vanuit een toren en eten in lekkere restaurantjes. Maar door het bezoek van mijn ouders kom ik ook op plekken waar ik anders nooit zou komen. Op zoek naar de oudste synagoge in Istanbul belanden we in een heel conservatief Islamitisch wijkje, vol kleine winkeltjes. Theehuizen zijn gevuld met kaartende mannen en ook op straat zie je mannen op krukjes backgammon spelen. In mijn wijk zijn vrouwen met een hoofddoek een uitzondering; hier draagt iedereen ouder dan twaalf een hoofddoek. De huizen en de mensen zijn er een stuk armer, maar het is er ook gelijk een stuk ‘volkser’ en een beetje knusser.
Het bezoek vloog voorbij, en vier dagen later vertrokken m’n ouders weer.

Uitzicht Golden Horn


Kaspruniu


Oudste moskee in Istanbul


wat een mooi huisje


Leuk oud wijkje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten